ترک کردن  کشور توسط دختر مجرد

ترک کردن  کشور توسط دختر مجرد

ترک کردن  کشور توسط دختر مجرد به شکل است؟

چگونه ممکن است یک دختر از کشور خارج شود؟ شرایط خروج یک دختر از کشور چیست؟ مهم ترین نکات برای خروج دختر مجرد از کشور چیست؟ بهترین شرایط برای خروج دختر مجرد از کشور چیست؟ یک دختر با چه کسی اجازه خروج از کشور را دارد؟ آیا دختر مجرد برای خروج از کشور به اجازه پدر نیاز دارد؟ شرایط خروج از کشور برای دختر مجرد با زن متاهل چیست؟ برای یک دختر (زن) چه چیزی  برای از کشور خارج شدن لازم است؟ نقش دادستان کل کشور در خصوص خروج یک زن از کشور چیست؟
خروج دختر مجرد از کشور یکی از مهمترین مسائل حقوقی است که اداره حقوقی با آن مواجه است. به طور کلی و بر اساس قانون اساسی همه افرادی که در کشور زندگی می کنند و تابعیت ایرانی دارند می توانند کشور را ترک کنند به استثنای کسانی که تابعیت ندارند. همچنین زنان متاهل نمی توانند بدون اجازه شوهر یا قیم از کشور خارج شوند.
آنچه در این مقاله به آن می پردازیم موضوع خروج دختران مجرد از کشور است. همانطور که می دانید اهلیت در قانون شامل سه شرط عقل، بلوغ و رشد است. بلوغ در پسران در سن 15 سالگی و در دختران در 9 سالگی رخ می دهد.هوش و عقل نیز حالتی است که در آن فرد توانایی تصمیم گیری و تشخیص خوب و بد را دارد. رشد نیز به حالتی گفته می شود که در آن ذهن به بلوغ رسیده است. طبق قانون، سن بلوغ عموماً 18 سال است. بنابراین به طور کلی همه افراد جامعه در سن 18 سالگی واجد شرایط می شوند، مگر اینکه شرایط ناقض یکی از سه شرط باشد. بنابراین خروج دختر مجرد زیر 18 سال بدون اجازه پدر یا ولی قانونی امکان پذیر نیست.

خروج از کشور برای زنان مجرد بالای 18 سال

یک دختر مجرد زیر 18 سال نمی تواند مانند یک پسر زیر 18 سال کشور را ترک کند. در صورتی که ولی یا قیم و پدرش در مرحله اخذ گذرنامه اجازه ندهند. همچنین توجه داشته باشید که اجازه خروج از کشور در مرحله گذرنامه قابل اعتراض و رد می باشد. به عبارت ساده‌تر، پدر می‌تواند حتی پس از دادن پاسپورت، از دختر اجازه خروج از کشور بخواهد و او را از خروج از کشور منع کند. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه کرد.
نکته مهمی که وکلای حقوقی به خوبی به آن واقف هستند این است که فردی در سن بلوغ و بزرگسالی می تواند برای حکم رشد اقدام کند. به بیان ساده، دختر بین 9 تا 18 سال و پسر بین 15 تا 18 سال می توانند برای صدور حکم بلوغ به دادگاه مراجعه کنند. دادگاه او را به  پزشکی قانونی معرفی و با بررسی کارشناسی مشخص می شود که آیا این فرد قبل از 18 سالگی رشد ذهنی داشته است یا خیر. در صورتی که پزشک این موضوع را تایید کند، در واقع فرد می تواند زیر 18 سال بدون تصمیم و اجازه ولی اقدام کند.
مثلاً با توجه به اینکه دختر مجرد بالای 18 سال برای خروج از کشور نیازی به اجازه پدر یا قیم قانونی خود ندارد، در صورتی که دختری بین 9 تا 18 سال باشد،میتواند با اخذ حکم رشد از کشور خارج شود، و می تواند بدون اجازه این کار را انجام دهد که این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه کنید. به طور خلاصه، دختر مجرد زیر 18 سال می تواند با اجازه پدرش و بالای 18 سال بدون اجازه پدر از کشور خارج شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4004 602 0915